*Slik syr du bleiestrikk i «halvblinde»

Litt morsom tittel på dette innlegget, synes jeg, men det er basert på at det finnes en metode å sy strikk i bleier som kalles «Blind method» der du syr strikken i midten av to lag i en og samme handling. Siden det kan være litt vanskelig å sy sånn i blinde tenkte jeg at jeg skulle legge ut enn tutorial på hvordan du kan jukse litt, og sy i «halvblinde». Samme resultat, bare med litt juks, altså.  😉 Metoden er ment til bleier som skal overlockes sammen til slutt, det er ingen måte å vrengsy en bleie med strikk sydd i (halv)blinde.

Ok, da starter vi! Start med å klippe ut innsiden til bleien din etter ønsket mønster.  Sy fast innlegg, hvis du skal ha det. Jeg har her klippet ut deler til en formsydd bleie i størrelse small, og har brukt 2 lag bambusfrotte til innlegg. Disse er sydd fast på den siden som skal mot vrangsiden på yterstoffet.

Merk av hvor strikken skal starte og slutte, og sy så fast strikken på samme side som innleggene, både rundt beina og i livet.

Et tips for å sikre at strikken på ingen måte kan rakne i endene etter X antall vask er å brette strikken dobbel i endene og sy ett par ganger frem og tilbake over den. Slik ser det ut hos meg.

Og her er alle strikkene på plass.

Og nå skal vi jukse litt… Legg ytterstoffet med rettsiden ned mot bordet, og legg så innsiden med innleggene og strikkene ned mot det andre stoffet.  Nål fast i endene rundt strikkene.

Pass på at stoffene dine ligger kant i kant når du setter ned foten til symaskina over der strikken starter på innerstoffet. Husk at innerstoffet må være på oversiden når du syr, for nå skal du sy over sømmen der strikken er. Senk foten og nåla ned i starten av sømmen, og strekk ut strikken i det øverste stoffet. Stoffet under skal IKKE strekkes, det er kun stoffet med strikk i som skal det.  Det er viktig å være nøye her, og følge sømmen mest mulig. Havner du utenfor strikken vil ikke ytterstoffet bli sydd sammen med noe annet enn innerstoffet, og det blir det ikke pene rynker av.

Sånn! Da er begge stoffene mine sydd fast i samme strikk.

Nå er det bare å sy sammen kantene med overlockmaskina som vanlig. Pass på å ikke klippe for mye av kantene, ellers er det vanskelig å få til de søte «blondene». Husk også at strikken må strekkes ut når du overlocker forbi, ellers blir det fort krøll. 🙂

Merk av hvor du vil ha knapper (eller borrelås, hvis du foretrekker det), og  sett de i. Bleien er straks ferdig.

Tadaaa! 😉

2 kommentarer »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

  1. det var mange gode tips! Takk for veiledning 🙂 denne måten skal prøves ut!

  2. hvor kjøper du stoffet til tøybleiene og tøybindene/tøyinnleggene?

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.