Rips

juli 6, 2008, kl. 1:15 pm | Publisert i Spiselige morsomheter | Legg igjen en kommentar

Vi har utrolig mye spennende i hagen, deriblant rips! I alle år har buskene vært overfylte med råtne bær på denne tiden fordi vi ikke har tenkt på å gjøre noe med de. Men i går sendte jeg mannen ut i hagen med bærplukker og spann, og ba han plukke så mye han orket. 4 kilo rips ble det i første omgang, så får vi se om han gidder plukke mer en annen dag. Det er litt begrenset hvor mye rips man greier konsumere i løpet av ett år også, så noe av bærene må bare råtne. Jeg kunne tenkt meg å lage saft på ripsbærene, men svigermor sa jeg måtte ha en spesiell saftkjele, og det har jeg pr. dags dato ikke.

I dag lagde jeg syltetøy for aller første gang. Jeg tror det ble bra! Det smakte hvertfall veldig godt da jeg prøvesmakte  underveis. image121

Brukte et spesielt sukker som het Syltesukker eller noe. Det inneholdt hvertfall konserveringsmiddel og alt som trengtes. Veldig greit. bare røre sammen bær og sukker, koke og avkjøle. Lett som bare det, helt perfekt for en som aldri har laget syltetøy før.

Blande:

188408-142

Koke:

188408-143

Ferdig!

188408-144

2 skiver ferskt brød med ripssyltetøy er nå slukt, og duverden så godt det var!  Jeg kjenner jeg er inspirert til å sylte mer. Kanskje plommesyltetøy? Jordbær skal i allefall kjøpes inn i morgen. image145

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Opprett en gratis blogg eller et nettsted på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

