Hjemmelaget barnemat

juli 6, 2008, kl. 1:03 pm | Publisert i Spiselige morsomheter | Legg igjen en kommentar

 dag har jeg brukt noen timer på å lage litt desserter til lillebror. Han har fylt 6 måneder nå (7/6) og har derfor begynt å spise litt fast føde (pupp er best fremdeles da, men fast føde er absolutt godkjent det og. )

Jeg kokte svisker som ble knust til mos i blenderen, sammen med litt av kokevannet. Det ble en fin gugge som jeg helte på fryseposer. Planen er å ha dette i grøt. veldig kjekt med ferdigporsjoner, synes jeg. Da kan jeg bare klemme ut en sviskeisbit eller to, så tiner den fort og avkjøler nykokt grøt.

Jeg kokte aprikoser også, som ble knust til pure i blenderen med kokevann. Denne er litt tykkere enn sviskepureen, så disse helte jeg over på glass. Det blir desserter over ett par dager, regner jeg med.

Eple og pære ble også kokt og knust, men disse trengte ikke så mye av kokevannet siden de inneholder så mye væske fra før. En akkurat passe tyntflytende gugge ble det, og jeg helte over på fryseposer. Den ene delen av posen består av både eple og pære, og den andre delen består kun av pære (det er den lyseste delen).

Lillebror fikk smake litt underveis, og det var veldig populært. Han har smakt litt fruktpureer før og vært veldig ivrig på det. Sviskejuice har han også fått før, men det har ikke vært særlig populært. Han har grøsset og brekt seg, men den hjemmelagede pureen gikk rett ned heldigvis.

Det var absolutt ikke så mye jobb som jeg trodde det skulle være, så nå håper jeg at dessertene faller i smak når den tid kommer!

188408-103

Det neste på listen er å lage kreative, sunne og gode middager til lillebror. Jeg satser på at han i størst mulig grad skal få spise det samme som oss til middag, men enkelte dager kommer jo vi til å ha ting som kanskje ikke egner seg så veldig godt for en liten mage (taco for eksempel). Men Lillebror begynte så vidt med litt smaksprøver for en liten uke siden så det er enda lenge igjen til han skal spise store middager. Vi får begynne med litt most potet, tenker jeg, men jeg kan jo planlegge mens jeg venter på at han blir klar. image71

Legg igjen en kommentar »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Legg igjen en kommentar

Blogg på WordPress.com.
Entries og kommentarer feeds.

